Friday, January 28, 2011

resipi nasi ayam sempoi anak dara

morning korang!!!!!!! ari nie nak bg resipi sempoi2 yg perlu cmpak2 dan x perlukan kreativiti tp sedap dan berkhasiat dan kos buat dia murah jeh. disebabkn minggu lepas meroyan sgt nk men masak2 so we are decided to cook nasi ayam sempoi anak dara nie,tuh sebenarnye idea si asikin ismail selepas idea aku di reject atas alasan kat asrama x de blender.aku nk bgtau gak idea aku tuh,idea nye ialah mee kari,mee bandung. but lastly we ended dengan nc ayam tuh.

bahan-bahan:

1.untuk nasi;
beras wangi
halia
bawang puteh
pati ayam
kiub ayam
air rebusan ayam

2.sup
air
ayam
kiub ayam
halia
bawang puteh
garam secukup rasa
perasa

3.ayam goreng ala ayam golek
sos tiram


cmpak kan bahan2 untuk buat nasi nie dlm rice cooker then amek seketul ayam yg dah direbus tuh,selepas itu carik2 kan dia.nak lagi cntek letak la kunyit nnt nasik jd la kuning.x pe rupa huduh tp rse umphhhh.
nie ayam goreng ala ayam golek nie buat dia dengan cara kte dah rebus ayam tuh kte perap pulak dengan sos tiram.perap la dlm 5 ke 10 minit.lg lme lg sedap la,x lme pon sedap gak jgn risau.tips nye ayam rebus dulu bru goreng adalah x yah tggu lme2 ayam tok masak,so waktu masak sekejap,so dpt jimat gas la.*wink wink
nie nama dia sup bodoh jeh.sbb bahan dia mudah sgt.hiris bawang merah,bawang puteh then rebuskn lepas tuh letak syur,garam,perasa n kiub..tadaaaa..siap dah. fyi ini sup sayur sbb kami terlbh letak jenis sayur.x pe yg penting sedap!!
x de salad x de la nmpak nasi ayam nye.


nota kaki:kalo ader salah resipi tuh sila la btolkn sbb x berapa igt resipi. bukan aku yg masak sebenarnya,norasikin ismail yg masak,dia hebat masak,aku pon hebat tp hebat potong2 je la..enjoy!!!

4 comments:

Shaofie said...

sedappppppp!!! nak nak nak!! ko xpenah lagi masak utk aku...

anna said...

eh untuk request msak2 kat ekin la bkn aku,aku pndai beli brg jeh..boleh,aku leh usulkn kat ekin..nnt ea kte msak ag kc kau mkn lak...

ka said...

atikahtajul likes this

Mike Thomson said...

terima kasih atas resepi masakan ini. =)