Sunday, October 24, 2010

tinggi sungguh darjat wanita itu disisi ALLAH

keistimewaan wanita

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat wanita itu lebih penyayang daripada lelaki.Sabda Rasulullah saw : "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Wanita solehah lebih baik daripada 70 orang wali. Sesiapa yang menggembirakan anak perempuannya, maka darjatnya umpama orang yang sentiasa menangis kerana takut akan Allah swt dan orang yang takut akan Allah akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

3. Haid seorang wanita menjadi penebus dosanya yang lalu. Jika pada hari pertama haid dia membaca Alhamdulillahi' alaa kulli halin wa astaghfirullah (segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah daripada segala dosa) , maka Allah akan membebaskannya daripada neraka dan dengan mudah melalui siratul mustaqim dengan aman daripada seksa, bahkan Allah akan mengangkat darjatnya sama seperti darjat 40 orang syuhada apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.

4.Seorang wanita yang taat pada suaminya(serta menjaga solat dan puasanya) , semua ikan di laut,burung di udara, malaikat di langit,matahari dan bulan akan beristighfar untuknya selama dia mentaati suaminya dan meredainya.

5.Allah swt akan memasukkan setiap wanita yang membantu suamniya dalam urusan agam ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya.

6. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada uratnya akan dikurniakan Allah satu pahala haji.

7. Jika seorang wanita menyusukan anaknya hungga cukup tempoh ( 2 1/2 tahun) maka malaikat-malaikat di langit akan mengkhabarkan berita gembira bahawa syurga wajib baginya.

8. Apabila seorang wanita mencuci pakaian suaminya maka Allah akan mencatatkan 1000 kebaikan dan mengampunkan 2000 kesalahannya.Bahkan segala sesuatu yang disinari matahari akan meminta keampunan baginya dan Allah akan mengangkat 1000 darjat untuknya.

hanya gambar hiasan semata-mata

No comments: